Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

onsdag 4 juni 2014

Börshandlad utdelningsfond

Skatteåterbäringen är här! En del av denna använde jag till att köpa den börshandlade fonden Global X SuperDividend ETF (SDIV). Detta efter tips från ett uppslag i Privata Affärer (5/2014). Fonden ger månatlig utdelning på motsvarande cirka 6 procent årlig direktavkastning, vilket gör att jag ser det som ett bra komplement i fondportföljen. Den är fördelad på 100 aktier med ganska stor tyngd i USA/Australien. Den rör sig inte särskilt mycket, men har samtidigt gått upp mycket i jämförelse med flera andra ETF:er som ger månatliga utdelningar (jämförelse gjorda med några av ETF:er från listan som fanns hos Avanza. Listan verkar inte helt uppdaterad, så man får se till att kolla fondbolaget så att månadsutdelning verkligen ges). Med tanke på att rörelserna är relativt små ser jag inte fallsidan neråt som så stor, speciellt inte då jag har för avsikt att ha kvar ETF:n under lång tid.

Har man möjlighet att göra större inköp kan man återinvestera utdelningen i SDIV eller aktier/fonder. Själv har jag den på fondkontot med målet att använda utdelningarna till nya fondköp. Utdelningarna som jag kommer att få är för låga summor för att köpa aktier i för mig, courtaget skulle då bli för högt.

I sammanhanget tycker jag det är otroligt befriande att kunna få månatlig utdelning. Det ger bra kontinuerlig kassa in på kontot. Det här med årliga utdelningar går i min mening alldeles för långsamt. Jag ser inte varför inte svenska företag skulle kunna göra som många amerikanska och ge utdelning i alla fall kvartalsvis. Vad säger ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.