Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 28 juni 2014

Fondutveckling

När jag på allvar tog tag i mina investeringar handlade det primärt om fonder. Antagligen har jag större kunskap om det, och är även bättre på fondinvesteringar än aktier, vilket också visar sig. Jag är nu redan i takt med SIXPRX trots att jag startade mitt fondsparande på ett separat ISK så snart som i slutet av februari i år. Känns mycket bra.

Global X SuperDividend ETF har bidragit då dollarn stärkts en aning sedan inköp, samtidigt som kursen gått upp.

Den här bloggen handlar främst om aktier, men kan ändå vara kul att visa vilka fonder som gör att avkastningen tickar uppåt (procentuell fördelning):

Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 7 %
Carnegie Småbolagsfond, 7 %
Tundra Frontier Opportunities, 7 %
Handelsbanken Ny Energi, 7 %
DNB Nordic Technology, 7 %
Fidelity Asian Smaller Cos A-Acc-USD, 7 %
Carnegie Corporate Bond A, 7 %
Atlant Stability, 7 %
Templeton Africa A Acc USD, 2 %
SPP Global Topp 100, 5 %
Global X SuperDividend ETF (SDIV), 36 %

ETF:en har så stor övervikt just nu hänger ihop med att jag behövt investera en större summa där för att det skall märkas när man får utdelningarna (månatliga). Genom månadssparande i de vanliga fonderna (exkl. Afrika, SPP, Atlant och Carnegie Corporate Bond) så jämnar den procentuella fördelningen ut sig efter tiden. Utdelningarna från ETF:en används sedan till att köpa de andra fonderna i listan ovan.

Annars har framförallt Fidelitys Asienfond bara tickat på uppåt som om det inte fanns en morgondag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.