Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 28 juni 2014

Månadssparande i aktier: ny investeringsstrategi

Uppdatering 140906: Strategierna har modifierats en aning. En sammanfattning av nu gällande strategier och upplägg hittas alltid under portföljen och bevakningslistan.

*

Ibland går investerarutvecklingen snabbt för mig. Vilket inte nödvändigtvis är det samma som att investeringar skall göra det. För mig är det här motsatsen. Som antagligen synes i de första inläggen spretade jag aningens med mina investeringsstrategier. Jag satsar nu istället på något som ofta återkommer är av stor vikt: långsiktighet. Jag skall börja föra över pengar varje månad och ha ett 10-tals kvalitetsaktier/företag att satsa på/i. Alltså "månadssparande i aktier". Minst hälften av dessa skall vara stabila utdelningsbolag, men får gärna vara fler. Genom månadssparande kan jag gå in i de aktier där kursen sjunkit som mest senaste månaden och/eller samla likvider ett tag för att invänta nya köptillfällen. Utdelningar återinvesteras sedan givetvis direkt.

Upplägg i korthet:
- Max 10 bolag
- Minst hälften, men gärna mer, utdelningsbolag
- Är det inte utdelningsbolag skall det vara ett bolag med stor potential för tillväxt
- Innehav avyttras endast om företagen verkar möta svårare tider, konkurrens etc. på lång sikt
- Minst 5 %, max 25 % av portföljvärdet investerat per aktie
- Jämförelseindex SIXPRX*
* Jag ser det som vikt med ett jämförelseindex. Avanza Zero går aningen bättre än SIXPRX och då är min inställning att om jag inte lyckas överavkasta i förhållande till det indexet, kunde jag lika gärna släppa aktieinvesteringar och köpa in mig i Avanza Zero istället.

Listan med uppslag på aktier är:
- Alfa Laval
- Castellum
- FinnvedenBulten*
- HCP INC.
- ICA Gruppen*
- Industrivärden C
- Nike Inc.*
- SCA B
- Visa Inc.*
*=Redan i min portfölj.

Som antagligen synes ovan är Nike och Visa de stora "tillväxtcasen". Amerikanska aktier har ofta förvånansvärt låg direktavkastning, vilket är fallet här, det även om både bolagens utdelning ökat under flera år. FinnvedenBulten tror jag kan vara/bli något så unikt som både ett stort tillväxt- och utdelningscase. Alfa Laval har en stark kursutveckling, vilket medför något lägre direktavkastning. De övriga ser jag som stabila utdelare.

Det finns naturligtvis fler uppslag, Atlas Copco med mera. I ovanstående har jag dock försökt se till såväl branschspridning samt till företag som jag själv kan (hyfsat) förstå deras verksamhet.

Kommentar på bolagen/listan? Något bolag som absolut inte bör vara med/verkligen borde vara med?

Jag har för närvarande två andra bolag jag har i min portfölj, som jag däremot är osäker på om jag sedan bör ha kvar på en tänkbar investeringslista:
- GN Store Nord
- REC Solar ASA

REC Solar tror jag snarare passar till en kortare portfölj. Jag kommer eventuellt att starta en sådan då jag har kapital finns, och där trada. Då skall det vara ett ytterst litet totalkapital insatt, så att förlusten inte kan bli kännbar. Men med låg summa vågar jag också ta ut svängarna på det sätt som krävs, enligt mig, vid kort handel.

Med en tradingportfölj inräknad skulle jag därefter ha:
- Fondkonto
- Aktiekonto (lång)
- Trade-konto
Samtliga i ISK.

PS. Hernhag har en mycket bra sammanställning på svenska stabila utdelare, som varit stor inspiration för mig. DS.

Glad kväll
Aktiebubblaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.