Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 3 januari 2015

2015 och utveckling 2014

Hösten var tung. Att titta på aktier har knappast varit det som prioriterats. Men nu har jag i alla fall städat i portföljen inför 2015: Bulten har äntligen sålts av. Ironiskt nog verkar det här kunna bli en god aktie 2015, men det känns om inte annat rätt rent politiskt då de har verksamhet i Ryssland.

I övrigt har jag köpt upp mig i Alfa Laval och SCA, samt adderat HCP till portföljen. Det blir tydligt vilken skillnad det gjort med portföljreglerna för mig. Jag vet vilka mål jag har och kan ta det i lugn och ro. Det enda svåra är att sitta och vänta på nedgångar, så nu gjorde jag i alla fall slagen med ovanstående inköp :)

Utveckling 2014: enligt Avanzas portföljrapport var portföljen upp 17,76 % under året. SIXPRX (mitt jämförelseindex) var upp 15,09 %, så detta slog jag faktiskt! Största vinnare i år var Bulten - som även får en förlorarplats då jag köpte/sålde av det en gång till. De andra innehav som gick bra var Visa och Nike (där dollar-stärkningen bidragit), ICA samt REC Solar som jag sålde av efter att bud lagts. Även Nike såldes av med en vinst, men ska tillbaks i portföljen. Övriga innehav (SCA, Alfa Laval, GN) står ungefär på plus minus noll.

Aktiesparmål 2015: Jag fortsätter med att fylla på enligt bevakningslistan. Mål för 2015 är att
- Ha köpt in samtliga värdepapper på listan
- Skriva mer fokuserade och mindre spretiga inlägg här
- Att försöka lära mig mer om värdering.

Önskar god fortsättning :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.