Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

torsdag 29 januari 2015

Köpläge i UPS

Ibland smärtar det, i alla rent ekonomiskt, när man inte har likvider när tillfällen finns. Jag lade in UPS på bevakningslistan till min portfölj ganska nyligen. UPS är antagligen inte obekant, som en gigantisk transportfirma. Jag lade in dem på bevakningen till portföljen då de definitivt kvalar in på mina kriterier för utdelningsaktier, med en utdelningstillväxt på omkring 8 %. Yield är i dagsläget cirka 2,7 %. Jag tror också den ökade e-handeln kan gynna bolaget. Dessutom är de (iaf i jämförelse med FedEx) bra på "sustainability".

Bolagets P/E ligger på 20, vilket möjligen kan tyckas vara dyrt, men "[t]he industry average P/E ratio stands at 23.5, which means UPS isn't very expensive, considering the high expected earnings growth", som en analys på Seeking Alpha tog upp i somras.

Nu får vi väl se hur det blir med den saken med tillväxten, vilket för mig till köpläget: förra året hade UPS stora problem med julhandeln. 2014 hade de istället lagt för stora summor på att få den att fungera bättre, vilket fick UPS att gå ut med en vinstvarning. Aktien har nu rasat ner från 110 USD till omkring 98-99 de senast dagarna. Jag tror detta är ett perfekt köpläge för en stabil utdelningsaktie. Jag har mycket svårt att se att utdelningen skulle sänkas efter en stabil utdelningsökning sedan 2000.

Men, fortfarande har jag inga likvider. :( Hoppas på att jag ska hinna köpa vid nästa lön innan kursen sticker iväg upp igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.