Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 14 mars 2015

Portföljandelar

Har noterat att det verkar vara återkommande att man bör vikta ner sina portföljandelar om de har ökat mycket i värde, för att de då relativt tar upp en för stor del av portföljen. För min egen del utgår jag endast från inköpsvärde när jag räknar på viktningen av portföljen. Det är vad jag betalade för aktien, som jag är intresserad av. I övrigt utgår jag från mina regler om revidering. Klart att fallen kan bli relativt högre när ett innehav växer i värde om aktien tappar, samtidigt ser jag det som att jag då gjort en investering rätt, och när värdet ökar finns det också mer svängrum ner mot inköpsvärdet. Har en aktie ökat mycket i värde kanske jag också t.o.m gjort en god investering med utrymme för momentum etc.

Hur gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.