Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

fredag 3 april 2015

Creades

Jag har haft svårt att vara nöjd med nytilltänka aktier jag tänkt investera i. Vare sig SAP, Continental eller nyss Dustin Group, som jag först tänkt varit spännande, har sedan känts aktuella när jag tittat lite närmare på dem. Nu har jag därför letat vidare och fastnat för Creades.

De flesta aktieblogg-läsare känner rimligen till HQ-haveriet, där eftermälet fortfarande spökar för Qviberg på många sätt, exempelvis detta. Det får mig att helt avstå från investering i Öresund. Creades är ett litet bolag med substansvärde endast på cirka 3 miljarder. Hagströmer gillar att ge sina VD:ar väldigt bra betalt, men därutöver tycker jag Creades ser spännande ut.

Portföljen är koncentrerad med endast några mindre bolag, och nyligen förvärvade man INET. Andelen i Avanza är hela 28 %, så en investering i Creades är det tveklöst i Avanza också. Näst-störst i portföljen är Lindab med en andel på 19 %, även detta utifrån. Målet är att "att erbjuda aktieägarna en god riskjusterad avkastning som över tid överstiger 7,5 procent per år samt överstiger Stockholmsbörsens totalavkastningsindex, SIXRX". (Årsredovisningen 2014).

Creades har gett olika typer av inlösenprogram istället för att ge direkt utdelning, något jag tycker är ganska spännande måste erkännas. Det är också målet enligt årsredovisningen 2014: "Bolaget avser att löpande återföra värde till sina aktieägare genom antingen utdelning, aktieåterköp eller inlösen. I första hand kommer det att ske genom aktieåterköp eller inlösen om det bedöms vara mest fördelaktigt för aktieägarna." Substansvärdet låg den sista februari på 220, och kursen ligger idag på 197, vilket väl om jag inte är helt ute och cyklar ger en rabatt på omkring 10 %.

Det känns som en spännande bubblare, och också roligt med ett till investmentbolag, då jag hittills endast har Industrivärden.

Min egen portföljlista har ändrats en del på sistone som nämnt, men grunden från våren/sommaren 2014 har varit kvar hela tiden, det är egentligen endast Norway Royal Salmon, UPS och Elisa som tillkommit på bevakningslistan/i portföljen. Jag har också hunnit sälja REC Solar då detta fick bud lagt på sig.

På kandidatlistan har det funnits ett antal olika bolag under våren, men Creades känns som det jag tror blir bäst för mig som kommer plockas in i portföljen. Dustin Group känns för osäkert med en ny notering, och jag gillar Creades med nischat fokus på flera småbolag, och det framstår också mycket aktieägarvänligt. Noteras i sammanhanget också att Creades köper "in Inet till betydligt lägre multiplar än Dustin".

Läs mer:
- Spännande triggers i rivalernas bolag
- Creades och Öresund - Hagströmer och Qviberg 
- Creades - uppdatering efter Q4-14 rapporten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.