Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

måndag 22 juni 2015

Courtagekampen och vår

Har minimalt med tid vilket också syns på de få antal blogginläggen här under våren. Jag har dock kvar bloggen då jag själv (!) har nytta av att kunna se min lista och bevakningslista. Denna är alltid uppdaterad. Bloggarna jag följer fortsätter också att komma med intressanta inlägg. Att börsen går ner samtidigt som courtagekriget är igång för fullt gör det dock lite otacksamt att nu sitta utan likvider. Men mer köp blir det, minst med utdelningarna. Nu med de låga courtagen är det möjligt för mig som småsparare att använda utdelningarna även till utländska värdepapper.

Är mer och mer inne på att gå över till Nordnet nu, de erbjuder handel med tyska aktier digitalt (dessutom billigare än Avanza), har fastpris i SEK vilket jag tycker är mycket bättre än pris i utländska valutor som man inte riktigt vet hur dem rör sig och är nu prismässigt i klass med Avanza. Dessutom är det billigare att handla på Helsingforsbörsen via Nordnet. Nordnet tog också taktpinnen för att pressa courtage för utlandshandel vilket hedrar dem och de sänkte också priserna ytterligare (!) efter Avanzas svar. Degiro känns långt borta just nu, även om de erbjuder ISK.

- Avanzas courtage för utlandshandel
- Nordnets courtage för utlandshandel

Hur gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.