Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

söndag 28 juni 2015

Utveckling maj

Oerhört försenat, men i vilket fall: portföljen steg i maj enligt beräkningsmodellen med 1,84 %. Samma avkastning gäller enligt Avanzas portföljrapport. SIXPRX, mitt jämförelseindex, steg med 1,22 %.

Portföljhändelser:
- Fortsatt öka i Industrivärden
- Har även fått utdelning från Industrivärden
- Kikat på Fagerhult efter att läst om dem i Placeringsguiden (nr. 6-7/2015), inlagt på bevakningslistan. 

Bolagshändelser (Innehav):
- Norway Royal Salmon rapporterade, ser helt ok ut.

Antagligen har jag missat något i ovanstående punkter då det var ett tag sedan. Transaktionstempot har dock varit oerhört lågt, då jag inte haft några likvider. Endast köpt lite Industrivärden i maj. Att gå framåt gentemot SIXPRX känns dock häftigt.

Utveckling topp/botten (innehav):*
+ 5,20 %, SCA B
+ 4,04 %, Visa Inc.
- 4,04 %, ICA Gruppen
- 2,19 %, Industrivärden C

* Hufvudstaden A räknas inte in här då mina första aktier i Hufuvdstaden köptes in först i juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.