Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

måndag 18 januari 2016

ICA Gruppen - hållbar utdelning?

ICA Gruppen kommer som tidigare aviserat att konvertera C-aktier till stamaktier. Det här gör mig lite orolig för utdelningen, jag hoppas att det inte stör utdelningen för ICA Gruppen.

Edit/tillägg: ICA Gruppens finanschef sade vid förra rapportpresentation att han "skulle bli förvånad" om styrelsen sänker utdelningen.

2 kommentarer:

  1. Jag tror det är en stor risk för en minskning per aktie. Annars måste de ha dubbelt så hög vinst och det verkar osannolikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Ja, det är helt klart oroväckande. Är kvar lång i aktien men sänks utdelning får innehavet helt klart utvärderas. Jag hoppas de iaf kan ge samma utdelning som föregående år.

      Radera

Vänligen håll god ton.