Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 6 februari 2016

"Bubblare" och småbolag - ny portföljregel

Bloggens namn till trots så har jag numera aldrig några förhoppningsbolag. Jag har som kriterium att endast 10 % får vara s.k. bubblare, men jag har svårt att kalla Nordnet (som finns på Mid Cap), Malmbergs och Norway Royal Salmon för det. Jag har egentligen aldrig definierat bubblare men det är aktier där risken är hög. Men för att kunna utöka diversiferingen gentemot de mindre bolagen, utan att ta för stora svängningar, läggs nu till en regel att max 30 % av portföljen får vara på small cap, vilket jag definierar som max 10 000 MSEK i börsvärde. Det ger med dagens tilltänkta portfölj att varje innehav av de tre ovanstående får utgöra max 10 % var.

4 kommentarer:

  1. Något blev fel här...

    > max 30 % av portföljen får vara på small cap, vilket jag definierar som max 10 MSEK i börsvärde

    Det minsta bolaget jag hittar på börsen är Polyplank och till och med de värderas till 14 MSEK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, här blev det fel :-). Det ska vara 10 000! (Min egen hobbydefinition). Ska korrigera det! Tack för påpekande.

      Radera
  2. Hej,

    Gränsen för att hamna på Large Cap är ca 1 miljard Euro i börsvärde.

    Mid Cap mellan 150 miljoner euro och 1 miljard Euro.

    Small cap under 150 miljoner euro.

    Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pelle, tack för info. Det är dock min definition som jag använder här, det viktiga för mig är att jag inte ska ha övervikt i mindre bolag (se http://aktiebubblaren.blogspot.se/p/portfolj.html).

      Radera

Vänligen håll god ton.