Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

fredag 5 februari 2016

Industrivärden och utdelningen

Nyss rapporterade Industrivärden, och den nya utdelningspolicyn är ju en katastrof jämfört med föregående. Den tidigare policyn var att ge "aktieägarna en direktavkastning som är högre än genomsnittet för Stockholmsbörsen" medan den nya handlar om skuldsättningen, vilket gör att direktavkastningen sjunker avsevärt i takt med att utdelningen sänks kraftigt. För mig har det varit viktigt med det tidigare utdelningsmålet. Väldigt synd, det målet är en av de största anledningarna till mig att äga Industrivärden, och man undrar om det inte är Lundbergs som haft ett finger med i detta. Får fundera på hur man ska göra med innehavet framöver.

4 kommentarer:

  1. Hej Aktiebubblaren,

    Det var verkligen inga roliga nyheter så här på fredags eftermiddagen. Likt dig kommer jag överväga framtiden för Industrivärden i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Nej, ingen höjdare på fredagen. Jag insåg inte heller hur mkt sämre resultatet var (http://www.svd.se/vinsten-dok-i-industrivarden--utdelningen-sanks/om/q4-rapporter-2015), vilket kan förklara en del. Rimligen borde de göra sig av med SSAB, har svårt att se att råvarumarknaden vänder upp.

      Radera
  2. Jag tycker det är bra att inte bolag pratar om direktavkastning som ett mål eftersom direktavkastningen beror på börskursen vilken beror på Mr. Market.

    Ska de dela ut mindre om Mr. Market blir purken och kursen sjunker även om bolaget inte påverkats? Nej, det vore orimligt.

    Bättre om målen är sådant som "50% av vinsten ska delas ut till ägarna" så får börskursen röra sig som den vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Jag förstår hur du menar (tror jag), men det jag gillade var att man trots allt ville ge högre direktavkastning på Stockholmsbörsen varje år. Oavsett om marknaden varit dålig hade ändå direktavkastningen relativt börsen varit hög. Men jag kan köpa att det kan bli bättre kapitalmässigt med ändringen, men då MÅSTE också Industrivärden också leverera kurstillväxt långt över index vilket inte är fallet idag när de följer det. Vi får se hur det går :-)

      Radera

Vänligen håll god ton.