Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

torsdag 2 april 2015

Inköp UPS och fler inköp på gång

Till slut kunde jag inte hålla mig ifrån köpknappen, så nu sålde jag mitt innehav i ETF:en i JNK och köpte in UPS som jag länge tyckt legat på attraktiva nivåer. ETF:erna jag tänkt ha får köpas in framöver, men just nu var det för spännande med aktier. Jag bytte även till Avanza Mini och tycker det ska bli kul att kunna köpa aktier på mindre nivåer, vilket utdelningarna kommer att kunna användas till. Nu har jag redan börjat och köpt 1 (en) aktie i Industrivärden, givetvis ska det bli fler för att få upp andelen i Industrivärden i portföljen. Egentligen är Industrivärden för dyr nu, tycker jag, men samtidigt gillar jag att nu kunna börja månadsspara i aktier. Det är synd att courtaget för amerikanska aktier är så högt, annars hade jag kunnat handla på samma sätt i dessa. Men där blir det nu att satsa en gång för att inte courtaget ska dra ner alltför mycket.

Likviderna kommer också användas till att köpa in mig i bubblaren Norway Royal Salmon, som trots litet börsvärde (2 712 MNOK) redan delat ut ett antal år, och i år ger en direktavkastning på cirka 2,4 %.

I övrigt har Whistler Blackcomb åkt ut från kandidatlistan då det känns lite för litet och osäkert, dyrt courtage och ingen utdelningshöjning, och jag har istället lagt in Dustin Group. Portföljen uppdateras nästa vecka. Då hoppas jag också jag fått gjort inköp i Norway Royal Salmon, iaf om jag får ett bra GAV på runt 60.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.