Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

tisdag 30 juni 2015

Mer ändringar i bevakningslistan

Ändringar fortsätter i portföljen/bevakningslistan. Som jag skrev om igår åker Elisa ut pga utdelningstillväxt som är obefintlig eller negativ. Ut åker nu även Creades. Orsakerna är flera, jag har märkt att 13 bolag är ungefär det jag mäktar/orkar med att hålla den koll jag vill på. Sedan är det återigen utdelningen, som Creades snarare brukar ge inlösen. Jag gjorde någon slags bullish analys på Creades för inte så längesen, där jag bland annat skrev att "Creades har gett olika typer av inlösenprogram istället för att ge direkt utdelning, något jag tycker är ganska spännande måste erkännas". Så skulle jag knappast uttrycka det idag. Med oro på börserna blir det allt tydligare för mig hur viktiga mina strategier är. Jag är lite förundrad över att jag från början var så positiv till Creades, men jag tyckte nog (och tycker) det känns spännande att kunna investera i mindre bolag/onoterat. Den tredje orsaken är att Creades helt enkelt har för stort innehav i Avanza. Med priskrig på courtage på nät-aktie-marknaden och Degiro som kommer med ISK tror jag de kan få det svårt. Jag noterar även att Snåljåpen tar det lugnt med Avanza-aktien.

Sammanfattningsvis är Cineplex och Fagerhult nya på bevakningslistan. Elisa och Creades har tagits bort. Portföljsidan är nu också uppdaterad efter gårdagens inköp i Hufvudstaden, som sänkte mitt GAV en del. Hade gärna fyllt på mer om jag hade haft möjlighet.

Edit: Rullstolsinvesteraren uppmärksammade mig på att det är Gustav som bör föräras upptäcktspriset av Cineplex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.