Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

måndag 18 januari 2016

Nordnet och portföljändringar

Efter mkt funderande har jag kommit fram till att Nordnet kommer in i portföljen. GN Store Nord har avsevärda problem, men jag tror också att det kan finnas ett turn-around case där, så aktien får vara kvar (även om det är lite av min motsvarighet till Ratos som många av någon obegriplig anledning verkar hålla fast vid... som jag alltså håller fast vid GN Store Nord :-). Istället försvinner Fagerhult från bevakningslistan. Jag hade inte gjort en särskilt genomgripande analys tidigare av bolaget (plockades upp efter att jag läst om det i Placeringsguiden), det verkar vara ett intressant bolag med stabil historik, men den viktigaste orsaken att det tas bort är den bristande likviditeten. Det här är något jag sällan tänkt på tidigare men, som exempel, hade Fagerhult idag 4000 omsatta aktier medan Nordnet hade omkring 100 000 (också det ganska lågt, men avsevärt bättre). En ytterligare orsak är att jag antagligen kommer ta in DalsSpira som bubblare, och jag vill då ha hyfsat likvida aktier i övrigt. DalsSpira kan jag egentligen ingenting om, utan tas in som en rolig bubblare. (Upplockat/hittat från Aktiefokus).

(Jag måste erkänna att jag fortsatt också spanar lite på H&M. Då jag har en begränsning på 14 aktier blir det antingen DalsSpira eller H&M som kommer komma in. Jag har dock redan Nike och tror nog egentligen de är ett bättre tillväxtcase än H&M, se z2036:s inlägg, We are the champions? - Nike. Så antagligen kommer jag att landa på DalsSpira.)

Nordnet 

Nordnet behöver antagligen ingen större presentation. Enligt årsredovisningen för 2014 är affärsidén: "Nordnets affärsidé är att erbjuda privatpersoner och företag tjänster som gör det möjligt att ta kontroll över sin finansiella framtid. Vi vänder oss till medvetna sparare i de nordiska länderna (sid. 5)." Visionen är att "bli de nordiska spararnas förstahandsval när det gäller sparande och investeringar". Man har målet att ha tvåsiffrig tillväxt gällande kunder och kapital (sid. 5, årsredovisning 2014, se också Nordnets vision). Man har kända varumärken som Shareville, Sparpodden, Superfonderna (gratis indexfonder för Sverige, Norge och Danmark), gratis månadssparande i vissa ETF:er, och arbetar även med tjänstepension. Börsvärdet ligger på 6549 MSEK (enligt Avanza, ironiskt att jag hämtar uppgiften därifrån... se vidare nedan!).

Tillväxten är relativt skral om man tittar på historiken presentationen av Q3:an. Själva Q3:an var dock ganska bra där framförallt VP:an ökade med 37 %. VP:an har också ökat sedan 2012 (siffror från Börsdata). Man har ett utdelningsmål där cirka 60 procent av vinsten ska delas ut (Årsredovisning 2014, sid. 11). Utdelningen ligger också jämn och stabil och tickar sakta uppåt (till skillnad från hos Avanza), vilket är avgörande för mig. Direktavkastningen är idag på cirka 2,7 %, men jag utgår från att utdelningen kommer att höjas innevarande år.

Den tveklöst största konkurrenten är naturligtvis Avanza, men även Degiro. Avanza handlas dock till en premie med en P/e-prognos 22,9 för 2016, medan det för Nordnet endast ligger på 16. Varför Avanzas värderas så högt vet jag inte riktigt. Det största problemet för Nordnet är dock (utifrån mitt kundperspektiv) att Avanzas tekniska plattform/sida är så oerhört mycket bättre. Men jag tror det kan finnas ett case här. Nordnet har en större tillväxtmöjlighet genom att finnas på de nordiska marknaderna. Samtidigt erbjuder de digital handel i Tyskland (vilket irriterat mig länge att Avanza inte gör) och de har också i vissa avseenden bättre courtage än Avanza (eget inlägg, z2036:s lysande jämförelse). Lyckas de utveckla sin sida/plattform bättre så jag tror jag också det finns stora möjligheter att locka delar av Avanza-kollektivet. Degiro tror jag inte utgör ett direkt hot än så länge, men Nordnet skulle ha mycket att vinna på (precis som Avanza) att utöka möjligheten till digitala affärer på fler marknader.

Vad gäller hållbarhetsarbete förefaller Nordnet arbeta aktivt med det, och gör varje år en hållbarhetsredovisning. Jag hade dock gärna sett att det här arbetet frontats tydligare tydligare på investerarsida. En term som "Citizenship" är att krångla till det, och jag hade föredragit en tydlig hänvisning till hållbarhetsarbete. Man arbetar även utifrån etiska riktlinjer, vilket naturligtvis är centralt för att förhindra exempelvis penningtvätt.

Aktien svänger kraftigt men kommer den ner runt mot 30 tycker jag det kan bli intressant. Speciellt med en stabil utdelning och potential för utdelningstillväxt. Risker är naturligtvis att det blir nervöst på marknaderna och att intresse för investeringar minskar och att Avanza och/eller Degiro tar marknadsandelar. Nyligen rekade i vilket fall Nordea Nordnet.

Läs också: Avanza vs. Nordnet, Snåljåpen.

Disclaimer: Jag har mitt innehav hos Avanza. Den största orsaken är att jag tycker deras tekniska plattform är bättre. Som aktie tror jag dock mer på Nordnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.